Papież Benedykt abdykował, bo… nie mógł lecieć do Rio

za cytatami z wywiadu Benedykta XVI dla La Repubblica:
www.lastampa.it/…/pagina.html
www.ncregister.com/…/in-new-intervie…
“Oczywiście miałem w sercu pragnienie ukończenia Roku Wiary i napisania encykliki na temat wiary, która miała zakończyć proces zapoczątkowany encykliką Deus Caritas Est. Mówiąc słowami Dantego: miłość, która porusza słońce i inne gwiazdy popycha nas, prowadzi do obecności Boga, który daje nam nadzieję i przyszłość. W sytuacji kryzysowej najlepszym podejściem jest stanąć przed Bogiem z pragnieniem odzyskania wiary aby być w stanie iść dalej na ścieżce życia. Pan z radością przyjmuje nasze pragnienie, daje nam światło, które prowadzi nas podczas pielgrzymki życia. Jest to doświadczenie świętych, św. Jana od Krzyża czy św. Teresy od Dzieciątka Jezus. Jednakże w roku 2013, istniały liczne obowiązki, których, jak sądziłem, nie byłem już w stanie wypełniać. Zwłaszcza Światowy Dzień Młodzieży zaplanowany na lato 2013 roku w Rio de Janeiro, w Brazylii. Byłem bardzo pewien dwóch rzeczy. Po doświadczeniu podróży do Meksyku i Kuby nie czułem się już w stanie wyruszyć na następną bardzo wymagającą wizytę. Ponadto, zgodnie z formułą tych zgromadzeń, zapoczątkowanych przez Jana Pawła II, fizyczna obecność papieża na miejscu była najważniejsza. Połączenie telewizyjne lub jakiekolwiek inne rozwiązanie techniczne było wykluczone. Był to kolejny powód, dla którego postrzegałem rezygnację jako swój obowiązek.”
“Wizyty w Meksyku i na Kubie były dla mnie na wiele sposobów pięknym i poruszającym doświadczeniem. (…) Nie muszę wam przypominać pod jakim wrażeniem byłem podczas podróży na Kubę, widząc sposób, w jakim Raul Castro pragnie poprowadzić swój kraj nową ścieżką, nie zrywając z najbliższą przeszłością. W tym względzie również byłem pod głębokim wrażeniem sposobu w jaki moi bracia z Episkopatu próbują sterować przez ów trudny proces, biorąc wiarę za swój punkt wyjścia (…) Jednakże podczas tych wizyt dokładnie sobie uświadomiłem granice mojej fizycznej siły. Przede wszystkim, zdałem sobie sprawę że nie jestem w stanie odbywać przyszłych podróży transoceanicznych z powodu zespołu nagłej zmiany strefy czasowej. Oczywiście, przedyskutowałem te problemy także z moim lekarzem, prof. Patrizio Poliscą. I tak stało się jasne że nie będę w stanie wziąć udziału w Światowych Dniach Młodzieży w Rio de Janeiro, w roku 2013, istniał oczywisty problem z zespołem zmiany stref czasowych. Od tego momentu miałem dość krótki okres czasu by podjąć decyzję o dacie mojego ustąpienia.”

[o uderzeniu błyskawicy w kopułę bazyliki św. Piotra]
“Naprawdę powinienem był się przestraszyć, gdybym nie był przekonany, jak powiedziałem na początku mojego pontyfikatu, że jestem prostym i pokornym robotnikiem w winnicy Pana. Od początku znałem swoje ograniczenia i je akceptowałem, jak to zawsze próbowałem czynić w moim życiu, w duchu posłuszeństwa.”

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

