Czym jest “duch Asyżu”?

Oczywiście, podobnie jak w wypadku “Boga Asyżu” każdy z uczestników rozumie go inaczej, co w heterodoksyjnej atmosferze oczywiście nie przeszkadza:
Dla Jorge Mario Bergoglio jest powiedzeniem “nie” “pogaństwu obojętności” i wyzwoleniem “od ciężkiego brzemienia fundamentalizmu” Jak powiedział:
“Bóg prosi nas, wzywa nas byśmy stawili czoło wielkiej chorobie naszych czasów obojętności” “To jest wirus, który paraliżuje, pcha w letarg i niewrażliwość, choroba, która pożera samo serce religijnego zapału, dając początek nowego i głęboko smutnego pogaństwa: pogaństwa obojętności. (…) Różnice między nami nie są przyczyną konfliktu i prowokacji, ani chłodnego dystansu między nami. Nie modliliśmy się dziś przeciw sobie, jak to niestety czasem bywało w historii. Bez synkretyzmu lub relatywizmu modliliśmy się raczej obok siebie i za siebie wzajemnie. (…) Pożądamy by mężczyźni i kobiety różnych religii wszędzie razem gromadzili się i promowali harmonię, zwłaszcza w sytuacji konfliktu. Nasza przyszłość polega na życiu razem, Dlatego jesteśmy wezwani do uwolnienia się od ciężkiego brzemienia nieufności, fundamentalizmu i nienawiści.”
Jakie to brzemię fundamentalizmu dźwiga w swoim mniemaniu J.M. Bergoglio że tak plastycznie je opisał, tylko on i Bóg jeden raczy wiedzieć.

Bardziej zachowawczy w poglądach i podziale na wierzących (w pokój i zaangażowanie w świecie) i pogan (obojętnych) jest rabin Dawid Brodman, dla którego “duch Asyżu” jest “odpowiedzią na tragedię Holokaustu i inne wojny”. Uniwersalizm i indyferentyzm owszem, ale Holokaust jako pra-przyczynę zawsze uwzględnić trzeba.
Założyciel awangardy posoborowego synkretyzmu – Wspólnoty Sant’ Egidio, która importowała nam do celów artystycznych na ŚDM migrantów, wobec ich braku na krajowym rynku, Andrea Riccardi powiedział że duch Asyżu, przywołany przez Jana Pawła II jest “zaproszeniem tych, którzy przez tysiąclecia byli uznawani za obcych” – oczywiście przez Kościół Boży.
Patriarcha schizmatycki Bartłomiej powiedział że to “pozostanie zgodnymi z tym co wyznajemy i w co wierzymy z jednoczesnym zaangażowaniem w dialog z innymi (inaczej wierzącymi) przy docenieniu tego co nam dają” i “bez poczucia wyższości” czyli dość karkołomne przedsięwzięcie, chyba że się akurat wyznaje że wszystki religie głoszą jakąś tak prawdę i mogą się wzajemnie wzbogacać oraz uzupełniać.
Dla muzułmanina z Indonezji Dina Syamsuddina duch Asyżu jest pokazaniem że “islam jest religią pokoju. Bóg stworzył wszystkich różnymi, jak głosi Święty Koran, aby mogli doceniać te różnice i czerpać z nich naukę.”
Mimo wszystko doszło do podpisania wspólnego apelu, gdzie ducha Asyżu opisano tak: “czynienie spotkań przez dialog i przeciwstawianie się każdej formie przemocy i nadużycia religii, które dąży do usprawiedliwienia wojny i terroryzmu (…) Wojna w imię religii staje się wojną przeciw religii. Niech rozpocznie się wreszcie nowa epoka, w której zglobalizowany świat stanie się rodziną ludów.”

——
Czym jest jednak tak naprawdę Asyż i jego duch? Jak wynika z obrazków, z poszczególnych wydarzeń: posoborowym panteonem – miejscem stworzonym po to by każdy mógł zapalić kadzidło swemu bogu. Oczywiście padają, przy okazji kolejnych odsłon, zastrzeżenia tego typu że: “my Rzymianie, modlimy się twardo do Jupitera i Marsa, przychodzą goście ze Wschodu i modlą się do Bachusa czy też Mitry, modlimy się obok siebie, w tym samym miejscu, ale nie razem”, lecz przecież powyższe nie zmienia istoty panteonu.

cytaty z Asyżu za:
www.lastampa.it/…/pagina.html
skrót relacji z Asyżu (komentarze w jęz. franc.) vimeo.com/184861770

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s